Huisvesting bij hybride werken: trends en succesfactoren

Huisvesting bij hybride werken: trends en succesfactoren

Hoe laat je kantoorvastgoed optimaal aansluiten op hybride werken? In deze podcastaflevering van DigiWorkspace ga ik samen met Lobke Wolberink, location manager bij Campus Offices, dieper in op ‘de Bricks’ bij hybride werken. Oftewel: de huisvesting. Waar ligt de behoefte en wat zijn de trends?

De afgelopen jaren zijn de vraagstukken rondom de huisvesting van bedrijven sterk veranderd. Lobke licht toe: “Allereerst is er natuurlijk het hybride werken. De ene werknemer is er op dinsdag, de ander op donderdag. Vaste werkplekken zijn er veel minder. Als je vijftig mensen in dienst hebt, heb je geen vijftig vaste bureaus meer nodig. Bedrijven zijn hierdoor met name ook op zoek naar minder vierkante meters. De faciliteiten willen ze delen met andere ondernemers.”

Indeling kantoorpanden

Campus Offices ontwikkelt nieuwe concepten voor kantoorpanden. Hoe pakken zij dat aan? “We kijken naar de behoeften van organisaties, van de markt en bepalen zo hoe je een pand het beste kan indelen”, vertelt Lobke. Zijn er dan ook generieke behoeftes die zij overal zien terugkomen, vraag ik me af? “We zien dat iedereen wil vergaderen. In een vergaderruimte moet er dan een optie zijn voor een online meeting. Wat nu ook speelt is dat bedrijven en mensen vitaler willen zijn. Er is veel behoefte aan sportfaciliteiten.”

Verschillen

En welke verschillen ziet Lobke tussen kleine en grote bedrijven, als het gaat om de huisvesting bij hybride werken? “Kleine bedrijven hebben vaak de behoefte om andere bedrijven te ontmoeten. Als je de hele dag met vier collega’s zit, wil je op een gegeven moment toch ook met iemand anders een praatje maken. Grotere bedrijven komen juist vaak naar ons toe om hun faciliteiten te delen met andere mensen.’’

Ik vraag verder: “Eigenlijk zeg je dus dat de grote bedrijven meer transformeren naar een hybride werkplek. Zodat werknemers elkaar gaan ontmoeten en er niet altijd een statische kantooromgeving is?” Lobke: “Ja absoluut, dat is de grote verandering. En als de faciliteiten er eenmaal zijn, dan maken ze er echt gebruik van.”

Elkaar ontmoeten

Welke faciliteiten past Campus Offices altijd toe in de concepten? Lobke: “Dat is in ieder geval een horecafaciliteit, een locatiemanager, vergaderfaciliteiten, sportfaciliteiten en een ruimte om te ontspannen, bijvoorbeeld een gameroom.”

Een gameroom is een trend die ook ik steeds meer zie. Welke andere mogelijkheden zijn er volgens Lobke voor ontmoeting binnen kantooromgevingen? “Centraal in ons concept staat het sociale hart. We bouwen het zo in dat je gestimuleerd wordt om met elkaar in gesprek te gaan. We zetten dan bijvoorbeeld één grote tafel neer, waaraan werknemers van uiteenlopende bedrijven plaatsnemen. Dan ontmoet je elkaar ook daadwerkelijk.”

Succesfactoren

Tot slot: wat zijn volgens Lobke de succesfactoren van hybride werken? Ze besluit: “Hybride werken moet flexibel zijn. Je moet niet te lang vastzitten aan een flexplek en het contract moet makkelijk op te zeggen zijn. En als je alleen bij ons komt voor een vergadering, moet de ruimte voldoen aan de juiste eisen, zodat elke meeting soepel en efficiënt kan plaatsvinden.”

Verhuizing

Hybride werken is natuurlijk nooit uit ontwikkeld. Dat is ook een mooi bruggetje naar onze volgende podcast. In de volgende aflevering ga ik het hebben over de verhuizing van Ricoh. We zijn namelijk pas verhuisd naar Campus Offices. Ik praat daar de volgende keer over met Bianca van den Biggelaar en Kees Nijpels.

Luister de podcast

Wil je de hele podcast-aflevering beluisteren? Dat kan hier. Wil je een melding ontvangen zodra er een nieuwe aflevering live staat? Abonneer je dan op ons Spotify-kanaal DigiWorkspace of laat via dit formulier je gegevens achter om de nieuwe podcasts direct in je mailbox te ontvangen.

Factbook: Laat je werkplek écht voor je werken

Wil je alle inzichten voor succesvol hybride werken in één overzicht?  Download het factbook ‘Laat je werkplek écht voor je werken’. Hierin ontdek je de belangrijkste cijfers, concrete adviezen en succesverhalen van andere organisaties. Krijg de feiten en vorm je beleid.